onsdag 9 januari 2008

Vänsterpartiet struntar i alla sjuka

Apoteksmonopolet ska slopas. Regeringens linje har varit känd länge och nu är även utredningen klar. Förhoppningsvis kan privata apotekare starta upp sin verksamhet under 2009. Det protesteras förstås från vänsterhåll. Den röda lampan lyser. Varning! Alle man till sina positioner! Någon försöker förbättra tillvaron för sjuka människor. Inled motoffensiv!

Det går bara inte att begripa hur myndiga människor med normal intelligenskvot kan tycka att det är negativt med närhet och bra service när det gäller läkemedel. Att anhängare till den svenska alkoholpolitiken hyllar dålig tillgänglighet och absurda priser går att förstå rent intellektuellt, men hur någon kan försvara det stelbenta, absurda och värdelösa Apoteket är fullkomligt obegripligt.

Vänsterpartisten Josefin Brink frågar sig vem som skulle bli gladare av ett apotek i varje gathörn. Vi kan svara henne med en motfråga: Skulle du bli ledsen över att ha närmare till ett apotek när du blivit sjuk? Att slippa vänta i evigheter på att få din medicin? Brink och hennes kamrater tror att vi kommer att bli pillerknarkare om det dyker upp fler apotek med bättre öppettider. Hon tror också att det inte alls kommer att bli en fri marknad utan endast ett oligopol med ett fåtal aktörer (och det skulle vara argument för ett monopol...?). Två aktörer är bättre än en. Tre är bättre än två. Apotekets service har lidit något fruktansvärt av företagets monopolställning, vilket jag tror att alla som behövt vänta på ett apotek kan instämma i. Kanske har Josefin Brink aldrig behövt göra det när hon varit sjuk. Man måste vara frisk för att orka vara sjuk i vänsterpartiets Sverige.

Apropå sjukvård: Lite omtöcknad efter ännu en febrig natt och i total avsaknad av sångröst beger jag mig till vårdcentralen med låga förhoppningar, utan bokad tid vet man aldrig var det slutar. Jag läser några medhavda morgontidningar och förbereder mig på en lång eftermiddag vid själva altaret i svensk sjukvård: väntrummet. Efter en stund lägger jag märke till att en gammal dam tycks ha somnat i en synnerligen märklig ställning på en soffa. Det ser väldigt... spontant ut. Eller så... Jodå, hjärtstillestånd. Det talas om folk som dör i de svenska vårdköerna, men detta var nästan löjligt... Å andra sidan är det ju fin tajming att få hjärtproblem på en vårdcentral bland doktorer och sköterskor - med lite startkablar fick de igång tanten igen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tyvärr tror jag inte att avreglering i alla former är bra. Avregleringen av elkraften är ett skräckexempel, apoteken i Norge ett annat.

Apoteksbolaget har inget egenintresse av att tjäna pengar förutom eventuell avkastningskrav från staten.

Jag tror att den tunga biten av verksamheten mår bäst av det nuvarande systemet.

Men Apoteken kan säkert förbättra sin service på olika sätt.

När det gäller icke receptbelagd medicin så tycker jag att den kan släppas till detaljhandeln.