onsdag 30 juli 2008

Bjurwaldskt förakt

Jag vet inte riktigt vad Lisa Bjurwald vill få ut av sitt angrepp på hela den svenska bloggosfären. På tre meningar lyckas hon anklaga alla bloggare för att vara korkade analfabeter som dödshotar svenska rikspolitiker. Som om det vore en representativ bild. Med den logiken skulle hela den svenska pressen vara kommunistiska diktaturkramare eftersom det just förekommer sådana artiklar på Aftonbladet Kultur.

Själv menar hon att hon inte alls talar om hela bloggosfären utan bara den "fula" delen. I själva verket visar Bjurwald upp det sedvanliga föraktet för "vanligt folks" åsikter, stärkt i sitt självförtroende av det faktum att hon får sina texter publicerade i DN. Det gör inte hennes texter bättre på något sätt. Svensk dags-, kvälls- och gratispress är fullproppad med krönikörer och skribenter som om de vore bloggare skulle tillhöra den "särskrivande specialklass" som Bjurwald pratar om.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om Blondinbella, främst därför att jag inte anser att hon förtjänar ett ögonblicks mer uppmärksamhet. Men visst kan även jag tycka att man är mer än lovligt mediekåt om man skriker ut om ett sexuellt övergrepp på detta sätt.

Inga kommentarer: