onsdag 7 juli 2010

Kina: Konsten att sova

Jag har tidigare berättat om den roliga sajten Sleeping Chinese på vilken vi kan se bilder av kineser som sover i alla möjliga och omöjliga positioner. Var som helst. Barn som vuxen. Efter varje resa till Kina skulle jag kunna fylla på arkivet med sovande kineser avsevärt. De finns nämligen överallt. De sover på bänkar, på pappskivor, på tidningar, på gräsmattor, på stenunderlag, på varandra.

Även lagens män måste få ta sig en liten lur ibland. Det regnar ju.

Jag avundas kinesernas förmåga att somna när som helst, var som helst. Föga förvånande är det lika lätt för dem att somna när de sätter sig på ett flygplan. Medan planet mot Kunming precis har lyft och jag försöker hitta något mjukt att sitta på (eftersom stolarna på kinesiska flygplan är så förbaskat hårda, precis som sängarna är i landet) sitter kineserna runt omkring mig och snarksover med öppna munnar. Hur gör de?

Jag frågade min flickvän om detta eviga sovande. Hon är kinesiska och borde väl själv ha reflekterat över orsaken? "För att de är trötta", svarade hon. Jaså, var det därför!

Om man är trött, vad passar bättre än att lura till
på IKEA? Här hittar du kineser som ligger i sängar
och vilar i fåtöljer överallt.

Inga kommentarer: