tisdag 3 januari 2012

Nya krav på Kinaturister

Tidigare handlades visumansökningar till Kina på den kinesiska ambassaden i Stockholm. Öppettiderna var knepiga att passa och det var alltid mycket folk på plats som skulle ansöka om visum eller hämta sina pass.

För att möta floden av ansökningar öppnades Chinese Visa Application Service Center på Karlavägen 108. Stora ljusa lokaler och snabbare service blev effekten. Men också en chockhöjd avgift. Plötsligt kostade en vanlig ansökan 500 kronor i stället för 240.

Nu kommer fler förändringar som alla Kinaturister bör vara medvetna om. Från den 1 januari skärps kraven för turistvisum till Kina. Nu måste resenären även bifoga en inbjudan från en person eller ett företag i Kina. Om en sådan saknas måste du i stället bifoga personbevis, resplan samt bekräftelse på flyg- och hotellbokning. Mer papper, alltså.

Detta är i sig ingen jättebörda. Personbevis kan man fixa direkt online, hämta på närmaste skattekontor eller beställa hem inom någon arbetsdag. Resten är bara att printa ut.

Jag har dock lite svårt att se vad de kinesiska myndigheterna tror sig vinna på detta förutom att skapa några fler arbetstillfällen inom pappersvändarbranschen. Redan i dag måste en inträdesblankett fyllas i innan du tillåts komma in i Kina. Denna brukar delas ut på flyget men finns också att plocka i passkön på flygplatsen. På den lilla gula blanketten anges hemadress, vistelseadress samt vilken eller vilka orter du väntas besöka.

Om det är tänkt att denna procedur ska slopas genom att uppgifterna tillhandahålls redan vid visumansökan är jag positivt inställd. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg om det i fortsättningen krävs både och.

Därutöver kan påpekas att den utlänning som tänkt sig stanna i sex månader eller längre snart kommer att få lämna fingeravtryck.

via Krister i Beijing

Guǎngzhōu.

4 kommentarer:

Krister sa...

Tack för länken.

Vill dock kommentera ett litet sakfel i din text
"På den lilla gula blanketten anges ...."

Om inte blanketten ändrats sedan i somras så fyller man inte i sin hemadress eller vilka orter som man planerar att besöka. Endast "Intended Adress in China"

Ett foto på "ARRIVAL CARD" finns här:
http://kristeribeijing.blogspot.com/2011/12/till-kina-utan-visum.html

Mvh

Hans Li Engnell sa...

Jag vill minnas att jag gjorde det när jag var där i juni-juli, men jag kanske blandar ihop det med tidigare tillfällen.

Krister sa...

Efter att ha funderat lite så kom jag att tänka på den extra "hälsodeklaration" som man tvingads skriva när t ex SARS och fågelinfluensan härjade.

Där vill jag minnas att man behövde fylla i mycket mer information om varifrån man kom, och vilka platser man hade för avsikt att besöka.

Kanske är det den blanketten du tänker på. "Arrivial Card" tror jag har haft samma utseende ganska lång tid.

Mvh

Hans Li Engnell sa...

Ja, så kan det kanske vara. Jag var där åren 07-11 och jag tror att det var 2009 som de även hade en kamera som skulle mäta folks kroppstemperatur (!) stående på flygplatsen när jag skulle byta plan till Guangzhou. Fast då var det värsta redan över.