fredag 29 juni 2012

Statens mördande reklam

Ingen lär ha undgått Radiotjänsts reklamfilmer för TV-avgiften genom åren. Snigeln på ögat har sedan länge ersatts av flåshurtiga reklamfilmer där en utvald svensk tackas offentligt under förvånad uppsyn.

Radiotjänst är dock inte den enda skattefinansierade verksamheten som gillar att kasta skattekronor på självförhärligande reklam. Systembolaget har gjort det länge i sina irriterande rådgivande filmer till tonårsföräldrar. Jag hatar Systembolaget. Inte nog med att de är dyra och otillgängliga - de säljer varm öl också. Inte ens i Kina, där folk dricker öl i alla möjliga temperaturer, säljs ölen oftast varm.

Att kliva in på Systembolaget är som att regrediera till infantilitet. Kassörskorna har en uppfostrande uppsyn. Ibland försöker de ge mig småprylar med Systembolaget-loggan på (som jag med stor självbehärskning artigt tackar nej till). Jag har känslan att jag måste se tacksam ut för att över huvud taget få handla. Och så vet jag att jag tack vare alkoholbeskattningen blir blåst så det visslar om det. Jag känner mig lite förnedrad varje gång.

Det som irriterar mig mest är att jag inte har något val, att staten tvingar mig till detta bara för att jag kände en önskan att köpa några öl och en flaska vin. Att jag som vuxen människa, som förväntas ta fullt ansvar för mitt liv på alla andra områden, inte tillmäts förmåga att kunna handla alkohol någon annanstans än i statens egna rumstempererade diskar gör mig till en allt annat än glad kund.

Och så har vi Svenska spel, som har börjat sätta något slags ny standard i fräck skattefinansierad reklam. De nya reklamfilmerna där spelare skrapar Triss utan att vinna men där vinsten ju går till (håll i er nu) vården, skolan och forskningen tar nog priset. Lägg därtill den klämkäcka sloganen "Spela lagom". Vad fan är lagom? Behöver inte vården och skolan alltid mer pengar? Borde inte spelmissbrukare belönas?

Både Systembolaget och Svenska spel hycklar förstås. Deras uppdrag blir en paradox eftersom de dels ska hålla nere konsumtionen av alkohol respektive spel, dels vara tillräckligt attraktiva för att svenska folket inte ska vända dem ryggen och välja utländska konkurrenter. Detta gör att båda plöjer ned massor av pengar på reklam. Särskilt Svenska spel. Alla skattebetalande svenskar betalar således för att bli tillrättavisade och få hurtiga och klämkäcka råd i TV-rutan.

Radiotjänst, Systembolaget och Svenska spel är dinosaurier som borde ha dött ut för länge sedan men som av någon anledning undgick den där stora meteoriten. Någon får väldigt gärna skicka en till.

4 kommentarer:

Trash sa...

"Spela Lagom" är en omvändelse under galgen. EG tillåter spelmonopol i Sverige om syftet är att hålla spelandet nere. Skylten är bara till för att blidka andr myndigheter.

Anonym sa...

hear, hear!

Anonym sa...

Det sjukaste tycker jag är när man går in i denna knarkshop och ser alla slicka sig om munnen "mums" nu ska jag bli full eller lite lullig ikväll till Let's dance. Gud va härligt,

Samma människor fördömer sedan andra för att de röker gräs, svenska folkets nationalsport är hyckleri!!!

Anonym sa...

Det skulle vara roligare om SVTs reklam inte var vilseledande.

Tänk en reklam där någon väljer mellan två restauranger och går in i den ena. Efter besöket kräver ägaren till den andra restaurangen besökaren på en "restaurangavgift".

Berättarrösten frågar "tycker du att det här är konstigare än en snigel på ögat?". Besökaren nickar. Berättarrösten fortsätter "det spelar ingen roll om du tittar på SVT. Våran skumma affärsmodell gör att vi tar betalt om du äger en elektronisk apparat. Det är jätteknasigt men för väldigt länge sen fanns det bara våra kanaler och då infördes det här systemet. Men vi tjänar bra på det hela så vi vill inte ändra på det hela."

/B, reklammakare?