måndag 21 januari 2013

Kalla plus- och varma minusgrader

Vi gnäller gärna över kylan i Sverige (förutom alla i glesbygd som tycker att den är mysig). När det, som häromdagen, är 16 minusgrader i Stockholm är det ganska kallt. Hemma i lägenheten är det däremot varmt och skönt. Så pass att man nödgas skruva ned värmen för att inte svettas.

I Kina ser det annorlunda ut. Sverige har visserligen avsevärda temperaturskillnader mellan Ystad i söder och Haparanda i norr, men i Kina är skillnaden mellan norr och söder gigantisk. Det går inte att jämföra Guangzhou i söder med Harbin i norr.

Därmed inte sagt att människorna i söder inte fryser. De har nämligen ingen värme hemma. Det är inte ovanligt att kineser därför klär på sig flera lager med kläder de dagar det är rått och kallt ute.

Nedanstående karta visar vilka delar av Kina som har centralvärme - den blå delen har det inte. Just nu, mitt i vintern, är det inte alltid så angenämt.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad markerar den streckade linjen?

Martin sa...

Jag tror att det är den geografiska och klimatmässiga skiljelinjen mellan södra och norra Kina. Linjen som går från Qinling-massivet i väst till Huai-floden i öst ställdes upp för över 100 år sedan.

Linjen används fortfarande för att bestämma jordbrukspolitik och byggnadsnormer.

Men min kinesiska är begränsad så Hans får gärna rätta mig om jag har fel.

Hans Li Engnell sa...

Du har rätt. Den streckade linjen följer floden Qinlin huaihe, 秦岭淮河, på kartan.

Micke sa...

Den utgör skiljelinje mellan det befriade Kina och Tjänstemannadömet.