tisdag 24 december 2013

Önskar God Jul med några tankar

Så var julen här igen. En fridens högtid, om man har tur. Men också reflektionens.

På julen ska man tänka på de svaga och utsatta, sägs det. På hemlösa, missbrukare och barn med ekonomiskt utsatta föräldrar. Men jag skulle önska att dessa tankar handlade mindre om julklappar åt alla och mer om de stora frågorna som berör oss alla, som gör oss alla utsatta.

I år tänker jag framför allt på en person, en riktig hjälte: Edward Snowden. Snowden säger nu att hans uppdrag är slutfört. Allmänheten har fått veta vad underrättelsetjänsterna håller på med. En debatt har kommit igång (men inte så mycket i Sverige). Åtgärder har vidtagits (men inte i Sverige). I USA ska NSA:s roll ses över. Barack Obama har fått förslag på restriktioner i sitt knä. I Storbritannien verkar folk närmast apatiska, men nu har de åtminstone fått informationen.

Snowden offrade mycket för att ge oss sanningen om västerländska demokratiska staters förehavanden. Även om inte allting förändras som en följd av detta, även om fulspelet kommer att fortsätta och även om politikerna kommer slåss med näbbar och klor för att upprätthålla massövervakningen, har läckorna från en så initierad källa gett oss massor av värdefull information. Den har justerat vår världsbild, och förmodligen gjort oss lite mer cyniska. Men därmed också realistiska, vilket jag tror är helt nödvändigt.

Det var på tiden att någon drog ned byxorna på staten. Det är aldrig så pinsamt som när världsledare avslöjas som kallhamrade lögnare inför öppen ridå. För alla som burit tron att demokratiska ledare är goda och vill sina medborgares bästa var Snowdens läckta dokument förmodligen ett bryskt uppvaknande.

USA, Storbritannien, Sverige och andra västerländska demokratier beter sig ungefär som Ryssland och Kina, två stater de så gärna kritiserar. De övervakar vanliga medborgare och låter underrättelsetjänsternas befogenheter växa obehindrat. Målet är att få veta allt om alla. Det är endast fråga om gradskillnader mellan demokratier och diktaturer här.

Vi har fått en gåva av Edward Snowden, en chans att vända en förfärlig utveckling. Det är upp till oss att göra det bästa vi kan av denna chans.

Det är med dessa tankar jag nu inleder julfirandet. Men just i dag lägger jag dem åt sidan och lägger in ännu en skumtomte. Och kalkonen står och väntar.

God Jul till alla läsare!



2 kommentarer:

Amnexis sa...

God Jul Hans.

Du är den typ av liberaler som är vettiga och får mig att undra vad som fick alla andra liberaler(de progressiva) att förvandlas till vinäger.

Jag trodde länge jag var liberal men iom att jag inte har lust att betala för lycksökare och islamister är jag nu ofrivillig SDare. Och dödsknarkarnazist enligt vissa.

När kommer det svenska UKIP?

Anonym sa...

Helt rätt Amnexis, problemet är inte att du tvingas betala dvs välfärdsstaten.

Problemet är migrationen och rörelsefriheten.

Vi bör även återinföra kravet på att inneha pass för att resa mellan landskap och städer inom konungariket Sverige, som gällde fram till slutet av 1800-talet.